Laatste week voor de kerstvakantie! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Chantal - WaarBenJij.nu Laatste week voor de kerstvakantie! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Chantal - WaarBenJij.nu

Laatste week voor de kerstvakantie!

Door: chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

18 December 2013 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Na ander halve week niks van me te hebben laten horen is het de hoogste tijd om jullie weer even op de hoogte te brengen van al mijn bezigheden in het verre australie.

Vorige week maandag en dinsdag had ik mijn eerste avonddienst. Ik heb heerlijk kunnen uitslapen, lekker in de tuin van het zonnetje kunnen genieten. Aan zo’n leventje kan ik wel wennen hoor . De tijd vliegt dan altijd helaas om, waardoor ik altijd voordat ik weg moest, om 1 uur, nog moest haasten ook. De avonddiensten vond ik erg saai. Je doet wat controles brengt wat medicatie en dat is het eigenlijk. De dagelijkse routines met wonden verzorgen, medisch specialisten die langs komen om te overleggen en ontslagen regelen enzo hoort hier natuurlijk niet bij. En als je dan ook maar een paar patiënten hebt dan is dat erg saai. Ik heb gelukkig wel veel aan mijn schoolopdrachten kunnen werken, wat weer het positieve aan zo’n saaie dienst is!

Na de eerste avond moest ik voor het eerst ’s avonds met de trein naar huis. Je zal net zien, rijdt die natuurlijk precies op de dag dat ik hem nodig heb, niet…Stond ik ineens midden in het centrum om 11 uur ’s avonds. Gelukkig konden wat reizigers mij helpen ( ja ze zijn hier echt enorm vriendelijk en helpen je altijd, kan Nederland nog wat van leren) waar ik heen moest en welke bus ik kon pakken. Uiteindelijk in de goede bus gestapt gelukkig en kwam na ander half uur reizen pas thuis. Gelukkig de dag erna weer kunnen uitslapen, maar deze stremming zou de hele week duren. De tweede avond mocht ik gelukkig door de rust eerder naar huis, waardoor ik nog de laatste trein terug kon pakken, want de volgende 3 dagen van de week stonden er dagdiensten gepland en dus niet meer uitslapen.

Ik merk dat deze dagdiensten voor mij nu wel gewoon gaan worden. Ik weet wat er op een dag gedaan moet worden en alle medische handelingen gaan mij gelukkig steeds beter af. Alleen die medicatie namen, pff dat blijft zoooo moeilijk. Alles is natuurlijk ook nog eens verschillend als hier in Nederland, dus dubbel zoveel opzoek werk. Maarja he ik leer er weer van zullen we maar zeggen. Afgelopen weekend had ik voor het eerst op zaterdag geen dingen gepland staan. Ook wel eens lekker om ’s ochtends wakker te worden en denken wat zal ik eens gaan doen. Veel huisgenootjes hadden net als ik precies hetzelfde idee aan de ontbijt tafel beneden, waarna ik met een meisje , Nicole, een plan had bedacht om even naar een Chinese overdekte markt te gaan. Zij was hier al een keer geweest en kan hier veel goedkope en vooral veel neppen merk spullen kopen. Super leuk, dus wij daarheen! Bij aankomt voelde ik me echt weer even alsof ik in Vietnam weer was, overal chinezen (het lag tenslotte in chinatown) en vooral heeel veel goedkope nep spullen waar je goed voor kan afdingen. Helaas bleken de prijzen niet zoals in vietnam te zijn, maar echt Australisch, wat dus erg duur was vergeleken met de aziatische prijzen die ik gewend was. Lekker wat fruit gekocht en mooie Australische trui gingen we snel weer terug want de zon begon te schijnen. Tijd om naar het strand te gaan. Helaas bleef het bij thuis komst nog wat bewolkt en hebben we samen met bijna het hele huis in de zon in de tuin gelegen. Ook niet verkeerd!!

Die avond zijn we met ook bijna het hele huis wezen stappen weer in darling harbour, half 6 sochtends was ik thuis en volgende dag om 2 uur moest ik weer bij cirquely quy zijn waar het opera huis staat voor een kerstborrel van mijn stage afdeling. Een beetje brak ging ik daar met een beetje zenuwen heen, want ik moest nu echt de hele middag engels praten. Het verliep zowaar prima, het was super gezellig en wist niet dat ik zoveel lol met engelse mensen kon hebben, haha! Ook hier werd aardig wat alcohol geschonken (vooral veel champagne), ze bleven mijn glas maar inschenken, dus je raad het al die avond sliep ik erg goed. Maandag ochtend stond er weer dagdienst op de planning, dus weer en vroeg uit (half 6), altijd rot als je zo’n druk en laat weekend heb gehad om weer vroeg op te moeten staan, maarja gelukkig kon ik de dag erna weer uitslapen want ik had dinsdag nacht mijn eerste nachtdienst in mijn leven. En niet zomaar een nachtdienst, nee een dienst van wel 10 uur!! Ongelofelijk dat dat hier mag. Het was een super ervaring, ook erg saai net zoals de avonddiensten, met alleen maar controles en medicatie delen, maaar ik heb het overleefd. Het is hier gebruikelijk om een uur op bed te mogen slapen tijdens je dienst. Achter op de afdeling is speciaal een kamertje met daarin 2 bedden, waar je dan voor een uurtje even kan slapen. Ook ik heb dat gedaan, maarja daarna voel je je alleen nog maar meer ellendiger natuurlijk. Vanaf 4 uur / 5 uur wordt het t zwaarste. Dan is er zo weinig te doen en zit je maar te wachten en in te kakken, haha! Gelukkig komt de zon hier om half 6 op, waardoor ik me toen al stuk beter begon te voelen. 2 uur later mocht ik alweer naar huis. Mijn eindoordeel, een nachtdienst is niks voor mij, haha, maaaar helaas zal ik er over ander half jaar toch aan moeten geloven…
Net heb ik mijn slaapuurtjes ingehaald en ga weer lekker op het strand deze middag liggen. Dat is weer voordeel van nachtdienst, overdag kan je lekker doen wat je wil, ideaal!

Nog 2 dagen werken en dan staat set hier voor mijn neus, zoo onwijs leuk!! En dan even heerlijk 2 weken kerstvakantie, kan niet wachten om al die leuke dingen met haar te gaan doen. Morgen heb ik een gratis kerstlunch in de kantine op werk en vrijdag zullen alle patiënten verhuisd worden naar de 4e etage (ik werk op de 1e), ivm de kerstvakantie. De hele afdeling wordt namelijk gesloten hierzo en verschillende afdelingen zullen tijdelijk samen 1 grote afdeling worden. Dat zal een hoop gesjouw worden ben ik bang…

Dank nogmaals voor alle leuke berichtjes, en mijn volgende verhaal zal waarschijnlijk over 2 weken zijn, aangezien ik een hele hoop activiteiten heb ingepland om de komende 2 weken met lisette te gaan doen. Ik wil natuurlijk voor haar, en zelf ook, zoveel mogelijk dingen zien en doen!!
Tot snel,
Veel liefs, Chantal

• 18 December 2013 - 12:16

Flo:

Dagdiensten... avonddiensten, nachtdiensten. Lekker onregelmatige werktijden met ieder deel z'n franjes. Of eigenlijk de mindere momenten haha 2 woorden 9 letters ;-)

Jouw 'drukke' weekend klinkt nog steeds als chill, dus geniet er maar lekker van. Beetje op pad met verschillende mensen. Cultuur snuiven. Relaxen in het zonnetje. Dansen tot in de vroege uurtjes. Heerlijk toch?! Je doet in ieder geval van alles naast het werken. Elk weekend is bijna vakantie haha. Maar nu heb je bijna écht 2 weken vakantie. Lekker rondstruinen als een toerist met je zus. Heerlijk dat jullie samen zijn met de feestdagen! Geniet samen van al het moois aan de andere kant van de wereld.

Houdoooooei!