Eerste weekend in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Chantal - WaarBenJij.nu Eerste weekend in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Chantal - WaarBenJij.nu

Eerste weekend in Sydney

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

17 November 2013 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Op dit moment spoelt het hier van de regen, een mooi moment om weer even wat van me te laten horen. Als eerst bedankt voor alle leuke berichtjes, zo leuk en fijn te weten dat jullie mijn verhaal lezen en een beetje met me mee leven.
De eerste nacht is mij inderdaad niet goed bevallen. Eindelijk viel ik om half 3 (lokale tijd hier) in slaap en half 5 was ik alweer klaar wakker. Leuke ervan was wel dat ik mooi even met mam,pap, set en wes kon skypen. Ik wist niet dat het zo leuk kon zijn! Wat ben je dan weer even dicht bij elkaar ipv zo ver weg. Wel gek hoor dat tijdsverschil elke keer, jullie aan het ontbijt en ik aan mijn avond maaltijd, maar dat zal vast wel gaan wennen.
Na wat geskyped te hebben ben ik toch even weer in slaap gevallen en was het tijd om mn bed uit te gaan. Het hele huis was verlaten en stil, aangezien iedereen natuurlijk hier op z’n stage zat. Toch kwam ik 2 huisgenootjes tegen die ook aan de eettafel zaten te ontbijten. Zij hadden toevallig een dagje vrij en konden mij mooi de weg wijzen naar de supermarkt en de metro. Op mijn planning stond namelijk die dag om de boel eens maar te gaan verkennen. Na wat tips te hebben gehoord ben ik zelf op pad gegaan. Al snel kwam ik heel veel grote warenhuizen en winkels tegen, dat wordt dus shoppen;)!! De supermarkt bleek in 1 van de grote warenhuizen te zitten en heb ik mijn eerste boodschapen gehaald. Ik was voorbereid voor de hoge prijzen hier, maar toch schrok ik ervan. 2 dollar voor een banaan is echt niet meer normaal..Wel goed voor de lijn zo, want je koopt daardoor een stuk minder, haha! Na thuis alles te hebben opgeborgen in mn eigen koelkastje ben ik beneden even gaan ontbijten en verder op pad gegaan opzoek naar de metro. Ook dit is hier vandaan maar 5 min lopen, ideaal!! Bij het loket gelijk een week kaartje gekocht en ben met de metro gelijk naar mijn stage plek gegaan. Natuurlijk kon ik de juiste trein niet vinden, maar al snel kwamen mensen op mij af om me te helpen. Ze zagen natuurlijk gelijk dat ik hier niet vandaan kwam, oeps.. In Nederland is dat bijna ondenkbaar dat mensen naar je toe komen om te helpen, hier in austalie is dit de nomaalste zaak van de wereld! In het begin vond ik het wel een beetje eng en dacht wat moet je van me, maar ze zijn hier allemaal zo aardig en behulpzaam, toch fijn te weten dat dat in de wereld dus nog steeds kan!
De trein reis bleek korter dan gedacht(heeeel fijn als je weet dat je deze toch elke ochtend om 6 uur moet gaan maken) en zag al snel bij aankomst bordjes voor het ziekenhuis staan. Toch handig om op een openbare plek stage te gaan lopen! 10 minuten lopen was het en ik was er. Bij binnenkomst zag ik al meteen dat het een mega mooi ziekenhuis was, vloerbedekking en marmere muren, vind je niet zo snel bij ons in Nederland in een ziekenhuis. Dat belooft dus nog wat…
Vervolgens kwam ik op de terug weg met de trein langs het centrum. Ik had nog genoeg tijd en wilde toch even snel alvast het opera house en de harbour bridge bekijken, ook al stond dat pas in mijn planning voor de volgende dag. Toen ik uitstapte uit de trein zag ik de bekende brug en dacht ik meteen: WAUW ik ben nu echt in Sydney. Wat was dat een gaaf moment! Ik besefte nu pas dat ik echt aan de andere kant van de wereld zat.
Even snel rond gekeken, wat foto’s gemaakt en alle jappies gepasseerd om vervolgens weer terug naar huis te gaan, want er moest gekookt gaan worden…
Dat was me wat, een keuken, 4 bij 2 voor 30 studenten, je raad het al: 1 chaos! Mijn geduld wordt hier wel op de proef gesteld, ook een goed leermomentje denk ik dan maar;). Na 15 min te hebben gewacht tot mn fornuis warm was en veel geduw en getrek met mn huisgenootjes te hebben gehad, heb ik het toch voor me kaar gekregen om een maaltijd voor mezelf op tafel te zetten. Het leuke wel is, is dat iedereen hier buiten aan 1 lange tafel met elkaar eet en dit ook de hang plek voor iedereen is. (zie foto). Er zitten altijd wel wat mensen en in de avond heb ik dan ook met veel nieuwe huisgenootjes zitten kletsen. Op de planning stond een ladies night voor de volgende avond, waardoor we op mijn eerste avond gelijk met alle meiden een overleg hadden wat we gingen doen. En ja voordat we eruit waren, waren we weer 2 uur verder (vrouwen… haha). Daarna snel mn bedje in gedoken want de volgende dag had ik tijdens de avond maaltijd met 2 huisgenootjes afgesproken om de stad een verder te gaan bekijken.
De volgende ochtend schrok ik wakker, shit 12 uur, ik had me mega erg verslapen, maar gelukkig waren ze nog niet weg gegaan en kon ik nog snel bij ze aansluiten. Samen met een jongen en meisje heb ik de hele dag door de stad gelopen. Ik ben naar de royale botanic gardens, house of parlement, opera house, harbour bridge en natuurlijk darling harbour geweest. Daar wat gedronken en toen weer met de trein terug. Wat is Sydney toch een gave stad!!
Snel thuis omkleden en optutten, want het was ladiesnight! De mannen bleven thuis en wij allemaal in jurk met de metro naar de stad. Daar hebben we met zn 16e een pizza’tje gegeten (koste 21 dollar, is zo’n 17 euro, bizar!!!), en snel de studentenkortingen meegepikt qua drank!
Gelukkig had een huisgenootje gratis kaartjes via via kunnen regelen en konden we gratis een club binnen komen. Anders betaal je ook daar weer ongeveer 25 tot 30 dollar voor.. De prijzen zjn echt bizar hoog en het blijft me verbazen dat het kan. Ik moet me er maar bij neerleggen, maar toch weerhoud me dat wel om sommige dingen te gaan doen. Ooit zal het normaal worden, hopelijk!!
Het was echt een super leuke avond, lekker gegeten en die meiden een beetje leren kennen. Hopelijk gaan er snel weer van deze (goedkopere) avonden komen!!
Ook de volgende ochtend schrok ik weer pas om half 2 wakker, bizar! Ik kan normaal nooit zo lang uitslapen, de jett leg zit er dus nog steeds een beetje in. Maargoed het is zondag dus dan kan dat best een keer. Het regende deze hele dag, dus een mooi dagje om even aan mijn school werk te gaan zitten. Morgen begint immers mijn eerste stage dag. Ik vind het zooo spannend, en ben onwijs benieuwd hoe het daar allemaal gaat en of ik mezelf in mn beste engels kan redden… We gaan het zien.
Nu snel slapen, want mijn wekkertje gaat morgen alweer om half 6..
Zo gek om te weten dat mijn hockey team nu een wedstrijd aan het spelen is en ik alweer bijna naar mijn stage ga en het maandag alweer is. Alles zal vast wennen.
Ik probeer wat foto’s toe te voegen zodat jullie mijn kamertje en de omgeving een beetje kunnen zien.
Blijf vooral leuke berichtjes schrijven, mailen en whats appen, want dat vind ik alleen maar leuk!
Fijne dag allemaal nog,
Veel liefs Chantal

  • 17 November 2013 - 13:36

    Sylvia:

    Wat kan jij leuk schrijven zeg..fijn dat je het zo naar je zin hebt. Morgen voor het eerst naar je stage spannend hoor! Geniet ervan xxx

  • 17 November 2013 - 14:08

    Imca:

    Wat leuk je eerste reisverslag van je eerste weekend in Sydney. Wat een leuke foto's ! Nou ik wens je heel veel plezier op je stage, geniet ervan. x Imca

  • 17 November 2013 - 15:02

    Oma:

    Geweldig zoals jij een verslag kunt schrijven. Ik heb genoten en hoop het nog vaak te ontvangen.
    xxx Oma.

  • 17 November 2013 - 15:14

    OPA:

    Thal, wat een leuk verslag. Je deelt de dag wel practisch in, heel handig om er meteen zo op uit te trekken, je bent dan heel vlug een beetje "thuis". Spannend al dat nieuwe. Liefs OPA

  • 17 November 2013 - 18:42

    Liesbeth:

    Goodday mate! Je bent er dus echt ;-) Leuk zeg je verslag en dat ik je zo een beetje kan volgen daar aan de andere kant van wereld. Zet m op morgen! xxx Liesbeth

  • 18 November 2013 - 09:14

    Flo:

    Hee Chan,

    Na een paar daagjes de toerist uithangen zit je eerste werkdag er zo goed als op. Hoe was het?! We lezen het vast in je volgende verslag. Wel mooi hoor... marmeren muren. En beetje hygiënisch die vloerbedekking? Ik ben benieuwd hoe het ziekenhuis eruit ziet. Nog een architectonisch hoogstandje?

    Tot spreeks ergens midden in de nacht als ik klaar ben met mn studie en jij aan je ontbijt zit ;-)
    ajuuu paraplu

  • 18 November 2013 - 10:20

    Chantal :

    Bedankt voor alle lieve berichtjes weer! Vandaag mijn eerste dag gehad. Het was erg leuk, maar wel heel erg vermoeiend. weer half 6 opstaan viel toch een beetje tegen.. Het ziekenhuis zelf is erg mooi, best groot en heel anders als onze apparte afdelingen. Hier hebben ze veel verschillende ziektebeelden op 1 afdeling liggen, dus dat is wel leuk en interessant. Het gebouw zelf is geen hoogstandje achitertuur helaas flo;), een H vorm heeft het, dus niet bijzonder. Wel is het erg interessant om te zien wat een verschillen er zijn qua zorg regels met nederland. Hier hebben ze public and private ziekenhuizen (ik werk in een private), maar de public ziekenhuizen schijnen echt een stuk minder te zijn..
    Ook het omschakelen naar het engels blijft lastig, ik denk echt vanut het nederlands, maaaaar ik heb me kunnen redden! Hopelijk zal dat de komende weken beter gaan. Ik mag in ieder geval een keer met een operatie mee lopen om te zien wat de orthopedische patienten doormaken, zo gaaf! heb er nu al zin in. Zo maar even snel douchen en weer naar bed want morgen heb ik weer een lange vroege dag voor de boeg.
    Zal snel weer een nieuw bericht schrijven,
    Tot snel,
    Liefs Chantal

  • 18 November 2013 - 17:25

    Oom Dick:

    Hi Chantal,
    The way that the healthcare works in Australia must be very similar to NHS (National Health Service) here in the UK, and yes there is a BIG difference between being treated as a “private patient” or on the NHS. I am pleased to read that you have settled in well, like the photos from Sydney. A big cricket match called the Ashes will take place in Sydney, this is a very old cricket match between England and Australia, go and see it if you can it will be a great atmosphere. I like the updates keep them coming. Till next time OD

  • 19 November 2013 - 01:22

    Mike:

    Chantal klinkt gaaf hoor! Aardigs jaloers haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Ziekenhuis stage in Sydney, Australie!

Actief sinds 07 Nov. 2013
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 8248

Voorgaande reizen:

13 November 2013 - 08 Februari 2014

Stage Sydney

Landen bezocht: