operaties, zon, zee, strand en kerstmuziek! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Chantal - WaarBenJij.nu operaties, zon, zee, strand en kerstmuziek! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Chantal - WaarBenJij.nu

operaties, zon, zee, strand en kerstmuziek!

Door: chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

01 December 2013 | Australië, Sydney

lieve allemaal,

En alweer is ere en week voorbij, wat gaat de tijd toch hard. Inmiddels zit ik er alweer bijna 3 weken en heb ik mijn 2e stage week afgerond. Zoals ik al vertelde mocht ik afgelopen maandag mee kijken met een operatie. In 1 woord samengevat, het was GAAAAF!! Bij aankomst kreeg ik al een operatie pak aan , muts, mondkapje en bril op. (wat zit dat benauwd trouwens zeg zo’n mondkapje, pff). Vervolgens heb ik mij me aan de patient voorgesteld die geopereerd werd en ik na de operatie de rest van de dagen op de afdeling voor zal zorgen. Erg leuk, omdat ik nu dus precies zag wat een patient van begin tot einde meemaakt. Alles van begin tot einde van de operatie mocht ik bij zijn. De anesthesist legde mij alle voorbereiding middelen uit en liet zien hoe de ruggenprik werd gegeven. Vervolgens werd de vrouw de operatie kamer binnen gereden en kon t hak en bijtel werk beginnen. Het leek serieus een timmerman die aan de slag was, maar dan op een mens. Ongelofelijk wat zo’n chirurg dan allemaal doet, van zagen tot boren tot beitels alles kwam langs, geweldig! Tijdens de operatie sprak de chirurg mij steeds toe met wat die aan het doen was. Ik verstond helaas de helft niet aangezien hij super snel engels praatte en knikte maar steeds jaa (met in mn gedachte geeeeen idee waar heb je het over, haha). Maar het gene wat ik verstond was wel erg interessant en echt super leuk dat hij mij er helemaal bij betrok.
Na de operatie mocht ik met de verkoever verpleegkundige mee kijken wat zij allemaal doen mij de mevrouw na de operatie. Vervolgens werd de patient naar de afdeling gebracht, waar ik de opname samen met mijn werkbegeleidster van de afdeling heb gedaan. Ondertussen veel foto’s gemaakt, want ja in zo’n pak lopen, geeft natuurlijk wel een kick!
De tweede en derde dag van de week heb ik ook weer voor deze mevrouw op de afdeling gezorgd. Ik heb verschillende opdrachten voor school hierdoor gelijk kunnen doen en een evaluatie ervan geschreven. Een super goed leerproces was het om het van begin tot einde mee te maken.
De laatste 2 dagen waren ook erg leuk. Donderdag mocht ik de hele dag met prof. Dr. Sekel meelopen, de arts die mij de mogelijkheid heeft gegeven om hier stage komen te lopen. Hij bood mij aan om een dagje met hem mee te lopen om zijn spreek uren een keer mee te maken, zodat ik ook zie wat er voor de operatie gaande is bij een patient. Ook dit vond ik erg interessant om te zien. Heel veel verschillende klachten kwamen langs, maar vooral artrose bij heupen en knieën was toch de meest voorkomende klachten. Ik mocht mee kijken op mri’s rontgenfoto’s, etc en mocht tijdens de spreek uren soms mee kijken voelen bij patient waar de pijn nou zat. Ook deze dokter legde mij alles uit, wat ik gelukkig beter begreep dan de vorige chirurg. Na de spreekuren kwam de dokter naar mij toe en vroeg of ik anstaande maandag ook bij zijn operaties aanwezig wilde zijn en of ik het dan leuk zou vinden om dan samen met de operatieassistente aan de slag te gaan en hem dus kon helpen tijdens de operatie. Ik hoefde er natuurlijk niet lang over na te denken en antwoord was meteen natuurlijk: JAA GAAAF! Deze keer mag ik dus ook echt naast die chirurg staan, wat in Nederland ten strengste verboden is en hier dus gewoon kan. Een super kans dus
Aangezien het die dag heerlijk weer was mocht ik van mijn begeleider wat eerder naar huis. Ik heb meteen mijn kans benut om naar het beroemde bondi beach te gaan, wat hier op 15 minuten lopen vandaan ligt. Wat een mooi strand is dat. Je hoort er veel verhalen over, maar het is echt waar, er heerst zo’n relaxte sfeer daar dat je tijdens het zonnen op dat moment echt even een aussie voelt. Heerlijk om na je werk even op het strand te kunnen liggen. Aan zo’n leventje kan ik later wel wennen hoor;).
De laastste dag met een verpleegkundig specialist meegelopen en heeft mij heel veel tips en uitleg gegeven over allerlei verpleegkudnige handelingen. Ze liet mij zelf ook veel dingen doen en heb voor het eerst ook zelf medicatie gedeeld. Erg leuk!! Kortom een super leuke 2e stage week dus gehad en heel veel nieuwe informatie gekregen.
Toen eindelijk kon het weekend beginnen. Van wes had ik voor mijn verjaardag een kaartje voor de uitkijk toren van Sydney gekregen, die op zaterdag geboekt stond. Een super leuk meisje waar ik goed contact mee heb in het huis wilde met mij mee, maar zij wilde zelf heel graag nog naar manley. Dat is een ander deel van sydney en moet je met de boot heen om er te komen. Ideaal dus, ik met haar mee, zij met mij mee. Onwijs leuk om Sydney ook eens vanaf het water te bekijken. Wat blijft het toch een mooie stad!!
Na wat geshopt en gegeten te hebben moesten we op naar de toren. Een mega hoge toren is het, maar wat een uitizicht heb je daarvan daan, zo mooi! Dan besef je eigenlijk pas echt in wat voor mega stad je zit. Na de toren naar huis gegaan en pizza tje gegeten want we moesten ons alweer klaar maken voor een avondje stappen met het hele huis in Darling harbour.
Vandaag heb ik daar dus lekker van uitgeslapen en een beetje aangereuteld. Heerlijk ook een keer zo’n dagje als je elke dag van hot naar her aan het sjezen bent. Het was heerlijk weer( 25 graden met zon), dus lekker in zonnetje gezeten en nog wat boodschapjes gedaan. Wat blijft dat vreemd als je in je korte broek en topje door een shoppingmall loopt en kerst muziek op de achtergrond hoort. Het gevoel dat het bijna kerst is heb ik totaal niet, maar dat komt vast vanzelf. Het zal in iedergeval een hele gekke speciale kerst worden, hopelijk op het strand en in de warmte.
Dit was het even weer voor nu. Ik ga mn bedje alweer in, want morgen moet ik er alweer om half 7 op stage zijn, aangezien ik dus de hele dag weer op de OK mee mag lopen, spannend!!!

Dank weer voor alle lieve berichtjes, blijft zo leuk om van t thuis front van jullie wat te horen.
Tot snel en veel liefs Chantal

• 01 December 2013 - 13:20

OPA:

Chantal,
    Wat ben je toch een bofferd !!!! Geweldig dat je dit allemaal gedurende een je studie kan/mag doen. Ik geloof zeker dat je je heel bevoorecht voelt. Schitterend. Maak maar mooie fotos voor later.
    Veel liefs en geniet.

Liefs OPA

• 01 December 2013 - 13:23

Oma:

Wat een mooie , spannende week was dit. Sta je nu al weer naast de operatie tafel ?? Geweldig dat je dit allemaal mee kan maken. Ik kijk uit naar je volgend verslag .
    Liefs Oma

• 02 December 2013 - 12:15

Flo:

Lekker bezig Chan! Allemaal toffe ervaringen. En ooo wat zou ik het heerlijk vinden om na mn werk op het strand neer te strijken. xx

• 05 December 2013 - 14:28

Oom Dick:

Hi Chantal,
    Just one question, are you going to stay or will you go back to NL ;-)
    Love OD

• 05 December 2013 - 23:21

Wes:

haha well uncle dick,i truly hope she will return, and also wants to when the moment.is there. :]

• 06 December 2013 - 06:12

Chantal:

Dank voor alle leuke reacties!! haha @ oomdick het is echt geweldig inderdaad hier, maar uiteindelijk verlang ik toch wel weer naar mijn eigen bed en huis hoor;) maaaar ik kom hier zeker terug als ik ben afgestudeerd, enne wie weet voor een langere tijd...